Aktuellt

Publicerad 2018-04-20

Årsmöte 2018 hålls i samband med Konsumentdagarna i Linköping

Konsumentvägledarnas förening kommer traditionsenligt att hålla årsmöte i samband med Konsumentdagarna. Mötet hålls på Linköping konsert & kongress, den 23 maj 2018 kl. 16.30. Medlemmarna i föreningen hälsas varmt välkomna!

Läs kallelsen här

Publicerad 2018-03-23

Styrelsen besökte Karlstad och Konsumentverket

Under två dagar har styrelsen för Konsumentvägledarnas förening befunnit sig i Karlstad. Enligt traditionen hölls ett samverkansmöte med Konsumentverket.

Styrelsen för Konsumentvägledarnas förening
Från vänster: Niclas Sturesson konferensansvarig, Ellen Gräfnings, Karin Lindmark, Anna Mähler, sekreterare. Kristina Westling, Ordförande.

Solen sken över Karlstad och våren låg i luften. Tyvärr fick ingen ur styrelsen njuta av den speciellt mycket då agendan var fulltecknad. En av de stora punkterna, såväl under styrelsemötet som under samverkansmötet med Konsumentverket, var de kommande Konsumentdagarna i Linköping. Nära på 190 personer har anmält sig! Programmet verkar med andra ord tilltala många vilket är otroligt glädjande.

Konsumentverket berättade om den kommande rapporten Konsumentskada i Sverige 2017. Vad kostar egentligen misslyckade köp? Alla på mötet är mycket spända på att ta del av rapporten som släpps den 3 april.

Från föreningens sida lyftes frågan om Konsumentverket kan ta fram en film, liknande den som nyligen släppts för budget- och skuldrådgivningen. En film som på ett enkelt sätt visar vilka frågor vi konsumentvägledare möter och vad vi gör.

Hoppas att vi syns i Linköping den 23-25 maj på LCC!
/Hälsningar från styrelsen via Vice Ordf. Kristina Westling

Publicerad 2018-02-07

Vem blir Årets konsumentvägledare 2018?

Nu kan du nominera en kollega eller anställd som du tycker är värd att bli Årets konsumentvägledare 2018.

Årets konsumentvägledare är en utmärkelse som delas ut av Konsumentvägledarnas förening i samband med Konsumentdagarna. Förra året gick priset till Ylva Bergers, Höganäs.

— Jag vet att det finns många duktiga och engagerade konsumentvägledare ute i landet. Att på det här sättet kunna uppmärksamma någon som gör det där lilla extra känns roligt, säger Kristina Westling, vice ordförande i föreningen.

Skicka din nominering med motivering till kristina.westling@uppsala.se. Sista datum att nominera är fredag 9 mars.

 

Publicerad 2018-01-18

Konsumentdagarna 2018 arrangeras i Linköping 23-25 maj 2018
Tema: Från idé till verklighet

Läs programmet och inbjudan

Konferensen vänder sig till handläggare av konsumentfrågor, ansvariga chefer och politiker i kommunerna. Vi välkomnar också rikspolitiker, organisationsföreträdare och myndigheter och personer som har intresse av och arbetar med konsumentfrågor.

Anmäl dig här: https://axacoair.se/go?ygUbbZDA

Röster från förra året:

– Konsumentdagarna är jätteviktigt för mig som ensamarbetande. Har haft stor nytta av all information och att kunna skapa nya givande kontakter i min roll som konsumentvägledare.

– Som politiker och inte konsumentvägledare måste jag säga att den positiva stämning som fanns här bland deltagarna och den kunskap som finns hade jag ingen aning om tidigare. Jag fick en wake-up call, vad viktig den här verksamheten är i kommunen.

– Väldigt bra sammansättning på årets dagar. Kändes som nästan alla programpunkter gav en aha-upplevelse när du inte hinner sätta dig in i allt i ditt dagliga arbete. Det gav också inspiration till att arbeta mer förebyggande och det är glädjande.

– Även för mig som inte till vardags jobbar med konsumentfrågor var dessa dagar värdefulla. Jag har varit på många konferenser, men denna innehöll något som tilltalar alla.

 

Publicerad 2016-05-19

Nya konsumenttjänsten fick motsatt effekt

En halv miljon svenskar saknade konsumentrådgivning – då sjösatte riksdagen tjänsten Hallå konsument, som skulle minska den siffran. Nu kan Plus avslöja att siffran istället har ökat, med över 250.000 på ett år. Ändå försvarar konsumentministern tjänsten.

man intervjvuas

http://www.svt.se/plus/nya-konsumentjansten-fick-motsatt-effekt

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=6438929

Remisser

Föreningen har svarat på följande remisser:

SOU 2017:30 – En omreglerad spelmarknad

SOU 2016:84 – Ny resegarantilag

SOU 2016:68 – Stärkt konsumentskydd på marknaden för högkostnadskrediter

SOU 2015:100 Kroppsbehandlingar – Åtgärder för ett stärkt konsumentskydd

Promemoria 2015:45 – Stärkta sanktionsmöjligheter för Konsumentombudsmannen

SOU 2015:40 – Stärkt konsumentskydd på bolånemarknaden

Ändring av reglerna om aggressiv marknadsföring (Fi2015/2846/OFA/KO)

SOU 2015:61 – Ett stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning

SOU 2012:43 Konsumenten i centrum: Remissvar-Framtidens-stoed-Konsumentvaegledarnas-foerening