Aktuellt

Publicerad 2018-02-07

Vem blir Årets konsumentvägledare 2018?

Nu kan du nominera en kollega eller anställd som du tycker är värd att bli Årets konsumentvägledare 2018.

Årets konsumentvägledare är en utmärkelse som delas ut av Konsumentvägledarnas förening i samband med Konsumentdagarna. Förra året gick priset till Ylva Bergers, Höganäs.

— Jag vet att det finns många duktiga och engagerade konsumentvägledare ute i landet. Att på det här sättet kunna uppmärksamma någon som gör det där lilla extra känns roligt, säger Kristina Westling, vice ordförande i föreningen.

Skicka din nominering med motivering till kristina.westling@uppsala.se. Sista datum att nominera är fredag 9 mars.

 

Publicerad 2018-01-18

Konsumentdagarna 2018 arrangeras i Linköping 23-25 maj 2018
Tema: Från idé till verklighet

Läs programmet och inbjudan

Konferensen vänder sig till handläggare av konsumentfrågor, ansvariga chefer och politiker i kommunerna. Vi välkomnar också rikspolitiker, organisationsföreträdare och myndigheter och personer som har intresse av och arbetar med konsumentfrågor.

Anmäl dig här: https://axacoair.se/go?ygUbbZDA

Röster från förra året:

– Konsumentdagarna är jätteviktigt för mig som ensamarbetande. Har haft stor nytta av all information och att kunna skapa nya givande kontakter i min roll som konsumentvägledare.

– Som politiker och inte konsumentvägledare måste jag säga att den positiva stämning som fanns här bland deltagarna och den kunskap som finns hade jag ingen aning om tidigare. Jag fick en wake-up call, vad viktig den här verksamheten är i kommunen.

– Väldigt bra sammansättning på årets dagar. Kändes som nästan alla programpunkter gav en aha-upplevelse när du inte hinner sätta dig in i allt i ditt dagliga arbete. Det gav också inspiration till att arbeta mer förebyggande och det är glädjande.

– Även för mig som inte till vardags jobbar med konsumentfrågor var dessa dagar värdefulla. Jag har varit på många konferenser, men denna innehöll något som tilltalar alla.

 

Publicerad 2016-05-19

Nya konsumenttjänsten fick motsatt effekt

En halv miljon svenskar saknade konsumentrådgivning – då sjösatte riksdagen tjänsten Hallå konsument, som skulle minska den siffran. Nu kan Plus avslöja att siffran istället har ökat, med över 250.000 på ett år. Ändå försvarar konsumentministern tjänsten.

man intervjvuas

http://www.svt.se/plus/nya-konsumentjansten-fick-motsatt-effekt

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=6438929

Remisser

Föreningen har svarat på följande remisser:

SOU 2017:30 – En omreglerad spelmarknad

SOU 2016:84 – Ny resegarantilag

SOU 2016:68 – Stärkt konsumentskydd på marknaden för högkostnadskrediter

SOU 2015:100 Kroppsbehandlingar – Åtgärder för ett stärkt konsumentskydd

Promemoria 2015:45 – Stärkta sanktionsmöjligheter för Konsumentombudsmannen

SOU 2015:40 – Stärkt konsumentskydd på bolånemarknaden

Ändring av reglerna om aggressiv marknadsföring (Fi2015/2846/OFA/KO)

SOU 2015:61 – Ett stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning

SOU 2012:43 Konsumenten i centrum: Remissvar-Framtidens-stoed-Konsumentvaegledarnas-foerening