Aktuellt

Nu utreds det oberoende stödet till konsumenter

Regeringen gav under 2018 i uppdrag till Statskontoret att bedöma hur det oberoende konsumentstödet ser ut. Under kartläggningen har flera intervjuer genomförts med bland andra Konsumentverket och kommunala konsumentvägledare. Konsumentvägledarnas förening intervjuades måndagen den 10 december. Föreningen representerades av ordförande Kristina Westling och tidigare ordförande Niclas Sturesson.

”Det är otroligt viktigt att den här utredningen genomförs”, säger Kristina Westling. ”Vi i föreningen har i flera år påtalat hur ojämlikt konsumentstödet är, beroende på vart du bor i landet. En del kommuner har en väl fungerande konsumentverksamhet där du får träffa en specialist. Där konsumentvägledare tar emot besök, erbjuder möjlighet att kontakta motparten och förebyggande arbete i form av föreläsningar mot olika grupper. Medan andra kommuner har valt att helt lägga ner eller dra ner på resurserna. En väl fungerande konsumentvägledning sparar pengar åt invånarna och i förlängningen kommunen.”

Niclas Sturesson lägger till: ”Undersökningar visar att invånare generellt har dålig kunskap om sina rättigheter som konsument. 4 av 5 vet inte hur lång tid de har på sig att reklamera. Konsumentverksamheten ska ses som en viktig verksamhet.”

”Nu hoppas vi att utredningen leder till en förändring”, avslutar Kristina Westling.

Statskontoret kommer att presentera resultatet av utredningen senast 30 april 2019. Läs mer här.

Konsumentvägledning – en film

Under hösten 2018 har Konsumentvägledarnas förening tillsammans med Konsumentverket tagit fram en animerad kortfilm för att presentera den kommunala konsumentvägledningen. Målet med filmen är att fler ska känna till vad konsumentvägledning är och vad den kan hjälpa till med. Filmen finns även textad på engelska.

Konsumentdagarna arrangeras i Ronneby 14-16 maj 2019

Konferensen vänder sig till handläggare av konsumentfrågor, ansvariga chefer och politiker i kommunerna. Vi välkomnar också rikspolitiker, organisationsföreträdare och myndigheter och alla personer som har intresse av och arbetar med konsumentfrågor.

För många är Konsumentdagarna inte bara en möjlighet till värdefull kompetensutveckling. Det är även ett tillfälle att nätverka med såväl andra konsumentvägledare och medarbetare från Konsumentverket eller konsumentbyråerna, branschföreträdare och beslutsfattare. Under fikapauser, luncher och middagar utbyts erfarenheter, aktuella trender och nyskapande idéer. Efter dagarna åker du hem till vardagen. Vad gör du med all ny inspiration och kunskap?

Konferensen äger rum på Ronneby Brunn som ligger i anslutning till den vackra Brunnsparken.


(Klicka på bilden för att se inbjudan och länk till anmälning)

 

Vem blir Årets konsumentvägledare 2019?

Nu kan du nominera en kollega eller anställd som du tycker är värd att bli Årets konsumentvägledare 2019 .

Årets konsumentvägledare är en utmärkelse som delas ut av Konsumentvägledarnas förening i samband med Konsumentdagarna.

— Jag vet att det finns många duktiga och engagerade konsumentvägledare ute i landet. Att på det här sättet kunna uppmärksamma någon som gör det där lilla extra känns roligt, säger Kristina Westling, ordförande i föreningen.

Skicka din nominering med motivering till leif.holmstrom@kalmar.se. Sista datum att nominera är fredag 15 februari.

Konsumentskadan kostar 50 miljarder

Enligt en ny undersökning från Konsumentverket kostar misslyckade köp av varor och tjänster svenska konsumenter 50 miljarder kronor årligen. Mer än den budgeterade kostnaden för försvaret under 2018.

Undersökningen, som är den första i sitt slag, visar att varje år köper tre av fyra personer varor och tjänster som av olika skäl inte motsvarar förväntningarna. Många gånger är det både dyrt och krångligt att komma till rätta med de misslyckade köpen vilket leder till stora kostnader, både för den enskilda konsumenten och för samhällsekonomin i stort.

Den samlade konsumentskadan motsvarar ungefär 7 000 kronor per vuxen person och år.

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2018/konsumentskada/

 

Konsumentdagarna 2018 arrangerades i Linköping 23-25 maj 2018
Tema: Från idé till verklighet

Läs programmet och inbjudan

Konferensen vänder sig till handläggare av konsumentfrågor, ansvariga chefer och politiker i kommunerna. Vi välkomnar också rikspolitiker, organisationsföreträdare och myndigheter och personer som har intresse av och arbetar med konsumentfrågor.

Anmäl dig här: https://axacoair.se/go?ygUbbZDA

Röster från förra året:

– Konsumentdagarna är jätteviktigt för mig som ensamarbetande. Har haft stor nytta av all information och att kunna skapa nya givande kontakter i min roll som konsumentvägledare.

– Som politiker och inte konsumentvägledare måste jag säga att den positiva stämning som fanns här bland deltagarna och den kunskap som finns hade jag ingen aning om tidigare. Jag fick en wake-up call, vad viktig den här verksamheten är i kommunen.

– Väldigt bra sammansättning på årets dagar. Kändes som nästan alla programpunkter gav en aha-upplevelse när du inte hinner sätta dig in i allt i ditt dagliga arbete. Det gav också inspiration till att arbeta mer förebyggande och det är glädjande.

– Även för mig som inte till vardags jobbar med konsumentfrågor var dessa dagar värdefulla. Jag har varit på många konferenser, men denna innehöll något som tilltalar alla.

 

Nya konsumenttjänsten fick motsatt effekt

En halv miljon svenskar saknade konsumentrådgivning – då sjösatte riksdagen tjänsten Hallå konsument, som skulle minska den siffran. Nu kan Plus avslöja att siffran istället har ökat, med över 250.000 på ett år. Ändå försvarar konsumentministern tjänsten.

man intervjvuas

http://www.svt.se/plus/nya-konsumentjansten-fick-motsatt-effekt

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=6438929

Remisser

Föreningen har svarat på följande remisser:

SOU 2017:30 – En omreglerad spelmarknad

SOU 2016:84 – Ny resegarantilag

SOU 2016:68 – Stärkt konsumentskydd på marknaden för högkostnadskrediter

SOU 2015:100 Kroppsbehandlingar – Åtgärder för ett stärkt konsumentskydd

Promemoria 2015:45 – Stärkta sanktionsmöjligheter för Konsumentombudsmannen

SOU 2015:40 – Stärkt konsumentskydd på bolånemarknaden

Ändring av reglerna om aggressiv marknadsföring (Fi2015/2846/OFA/KO)

SOU 2015:61 – Ett stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning

SOU 2012:43 Konsumenten i centrum: Remissvar-Framtidens-stoed-Konsumentvaegledarnas-foerening