Aktuellt

Gott samarbete lyfte hantverkskampanj!

Konsumentvägledare runt om i landet och Konsumentverket påminde under april och maj om vikten av att kolla upp hantverkaren noga, innan man börjar med renoverings- och byggprojekt. Den gemensamma informationsinsatsen gav bra utdelning.

Det är inte alltid så lätt att köpa hantverkstjänster. Det är ett välkänt faktum både för konsumentvägledare runt om i landet och för vägledarna på Hallå konsument. I den bästa av världar tar sig konsumenterna an nästa projekt rustade med information, gör bakgrundskontroller och ingår tydliga, skriftliga avtal. Men ofta har man lite väl brått att komma igång och hör av sig till vägledarna först när ett problem uppstått.

Gemensam insats

Under två vårmånader gjorde konsumentvägledarna i yrkesnätverket gemensam sak med kommunikatörer, vägledare och jurister på Konsumentverket och satsade extra på att sprida information.

– Det är roligt att vår satsning föll väl ut, säger Christine Fransholm som är ordförande i Konsumentvägledarnas förening.

Bra i medierna

Alla resultat går inte att mäta, men tydligt är den ökade närvaron i medierna under perioden. Det blev stora, informativa artiklar i regionala tidningar och även TV- och radioinslag.

Ämnet uppmärksammades i medierna i Piteå, Katrineholm, Göteborg, Jönköping, Oskarshamn, Eskilstuna, Kristinehamn, Kalmar, Skellefteå, Gävle och hela län och regioner som Sörmland, Småland, Halland, Jönköpings län, Skaraborg, Dalsland, Värmland och Västra Götaland – med reservation för att vi missat någon i uppräkningen.

– Jätteroligt att se hur vägledarna arbetat med mediekontakter och vilket bra resultat det blev. Det är ett bra och kostnadseffektivt sätt att nå ut till många konsumenter. Jag hoppas att vi får fler tillfällen att samarbeta med informationsinsatser framöver, säger Christina Celsing, som är kommunikatör på Konsumentverket och projektledare för vårens hantverkskampanj.

Konsumentvägledare i media!

Söderhamns konsumentvägledare Johanna Pettersson var med i SVT Gävleborg och berättade om hennes tre bästa tips inför husköpet! Kolla in klippet här

Tack till alla som deltog på Konsumentdagarna 2021!

Vi från styrelsen vill tacka alla som deltog på de digitala Konsumentdagarna 2021! Det var två fullspäckade halvdagar som bjöd på kompetensutveckling, energigivande seminarier, föreläsningar och en minst sagt intressant och högaktuell debatt. Tack till er alla!

Nu blickar styrelsen framåt och hoppas att vi alla ses fysiskt i Eskilstuna 2022!

Årets konsumentvägledare 2021 korad

Årets konsumentvägledare 2021 är Maud Öhlund från Göteborgs Stad!

Motiveringen för årets konsumentvägledare 2021 lyder:

Mauds engagemang för konsumenterna tar aldrig slut. Hon har ett hjärta av guld och ett tålamod som aldrig sinar. Det finns ingen målgrupp som Maud inte kan bemöta. Hon är tolerant och dömer ingen trots deras okunskaper och mindre genomtänkta beslut. Hon är bäst på att ta hand om den som behöver det som mest.

1 maj 2021 firar Maud 14 år som konsumentrådgivare. Hon är ryggraden i Konsument Göteborg. Med sin mångåriga erfarenhet och kunskap som grund tar hon sig an nya utmaningar på bästa sätt. När omvärlden ställer nya krav tvekar aldrig Maud att göra det som behövs för att  möta konsumenterna behov.

Hennes engagemang speglas bland annat i samverkanssammanhangen hon arrangerar; Temadagarna i Göteborg tillsammans med Kungsbacka, samverkan med kommunens seniorföreningar och inspirations- och fördjupningsföreläsningar för hem- och konsumentkunskaplärare.

Nyanlända göteborgare med låga kunskaper i svenska möter hon med värme, kärlek och humor. Hon är en fantastisk representant för Göteborgs Stad och hela Sverige. Vi önskar att alla nya svenskar fick träffa en ”Maud” sina första år i Sverige.

Maud är en underbar kollega som alltid tar sig tid att prata en stund då man kommer. Hon har koll på det allra mesta och guidar en rätt då man har frågor. Hon är saklig och rättvis och har ett alldeles underbart smittande skratt.”

Årets konsumentvägledare nomineras av medlemmarna och utses av styrelsen för Konsumentvägledarnas förening. Syftet är att uppmärksamma en kollega som utmärkt sig på ett förtjänstfullt sätt.

Nominering av ledamot till ARN

Konsumentvägledarnas förening har ansökt om att få nominera ledamöter till Allmänna reklamationsnämnden och blivit beviljade. Det innebär att det är föreningen som numera utser och nominerar kvl-representanter.

Det är nu dags att nominera ledamöter till ARN till kommande mandatperiod 20212024. Är du intresserad av att bli ledamot i ARN eller är du redan ledamot och vill fortsätta? Då är du varmt välkomna att kontakta oss:

Ida Ljungwe, kassör och medlemsansvarig, ida.ljungwe@pitea.se , 0911-697010

Christine Fransholm, ordförande, christine.fransholm@eskilstuna.se , 016-7107057

Konsumentvägledning – en film

Under hösten 2018 har Konsumentvägledarnas förening tillsammans med Konsumentverket tagit fram en animerad kortfilm för att presentera den kommunala konsumentvägledningen. Målet med filmen är att fler ska känna till vad konsumentvägledning är och vad den kan hjälpa till med. Filmen finns även textad på engelska.

Remisser

Föreningen har svarat på följande remisser:

Förslag till ändrade timplaner och förändringar i elevens val, skolans val, och språkval (2020/495)

SOU 2020:51 – Ny lag om konsumentskydd vid köp och vissa andra avtal

Förslag till Konsumentverkets föreskrifter om näringsidkares upplysningsskyldighet vid marknadsföring av högkostnadskrediter (2018/984)

SOU 2017:30 – En omreglerad spelmarknad

SOU 2016:84 – Ny resegarantilag

SOU 2016:68 – Stärkt konsumentskydd på marknaden för högkostnadskrediter

SOU 2015:100 Kroppsbehandlingar – Åtgärder för ett stärkt konsumentskydd

Promemoria 2015:45 – Stärkta sanktionsmöjligheter för Konsumentombudsmannen

SOU 2015:40 – Stärkt konsumentskydd på bolånemarknaden

Ändring av reglerna om aggressiv marknadsföring (Fi2015/2846/OFA/KO)

SOU 2015:61 – Ett stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning

SOU 2012:43 Konsumenten i centrum