Aktuellt

Tillsammans med Sveriges konsumenter och SIOS har Konsumentvägledarnas Förening skrivit en debattartikel på Aftonbladet om aggressiva försäljare mot konsumenter. Artikeln kan läsas här

Årets konsumentvägledare 2024

Årets konsumentvägledare 2024 har utsetts till Eva Norrand Andersen, Kungsbacka kommun.

Motivering: 
Till en välkänd profil inom sin region som arbetat länge i yrkesrollen.

Med ett stort engagemang och iver för konsumentområdet har hon alltid tid för sina kollegor och stöttar vid behov.

Ett brinnande intresse för kompetensutveckling har gjort att hon under lång tid ordnat med utbildningar i aktuell lagstiftning och nya ämnesområden i exempelvis Herrljunga, Jönköping och Göteborg. Hon prövar gärna nya grepp och har anställt ferieungdomar som har gjort matpriskontroller och då även varit deras mentor.

Hon är en stark röst att påtala vikten av kommunal konsumentvägledning genom att redovisa konsumenttvisternas ekonomiska värde för politiker och andra beslutsfattare.

Malin hjälpte konsument att få pengar tillbaka från banken

Malin Brandt Smedberg, konsumentjuridisk rådgivare i Jönköpings kommun, hjälpte konsumenten att vinna mot banken

533500kr. Så mycket pengar fick konsumenten tillbaka av sin bank med hjälp av den kommunala konsumentrådgivningen i Jönköping.

– Jag hade aldrig klarat detta själv själv, säger konsumenten.

Det började med att konsumenten kom på besök till kontoret och berättade att han hade råkat ut för ett bedrägeri, en id-kapning. Alla besparingar hade försvunnit… Banken ansåg att konsumenten hade agerat särskilt klandervärt och gjort uttaget möjligt och ville inte ersätta konsumentens förluster. Konsumentrådgivaren hjälpte konsumenten att formulera en anmälan till ARN.
Nu meddelar ARN att konsumenten får rätt och rekommenderar banken att betala tillbaka pengarna, vilket de har gjort. Detta är ytterligare ett bevis för att kommunal konsumentrådgivning gör skillnad!

Årsmöte Konsumentvägledarnas förening

Välkomna till vårt årsmöte i Konsumentvägledarnas förening som äger rum i samband med årets konsumentdagar i Uppsala.

Tid: onsdagen den 29 maj kl. 16.30 – 17.30

Plats: Norrlands Nation

För att delta på årsmötet måste du vara medlem i Konsumentvägledarnas förening. Om du inte redan är medlem och vill bli det, mejla vår kassör ida.ljungwse@pitea.se

Varmt välkomna hälsar styrelsen i Konsumentvägledarnas förening.

https://konsumentvagledare.se/wp-content/uploads/1.-Kallelse-och-Dagordning-arsmote-Konsumentvagledarnas-forening-29-maj-2024.pdf

https://konsumentvagledare.se/wp-content/uploads/2.-Stadgar-Konsumentvagledarnas-Forening-Reviderad-2023-05-10.pdf

https://konsumentvagledare.se/wp-content/uploads/3.-Verksamhetsberattelse.2023.pdf

https://konsumentvagledare.se/wp-content/uploads/4.-Balansrapport-2023.pdf

https://konsumentvagledare.se/wp-content/uploads/5.-Resultatrapport-2023.pdf

https://konsumentvagledare.se/wp-content/uploads/6.-Revisionsberattelse-2023.pdf

https://konsumentvagledare.se/wp-content/uploads/7.-Verksamhetsplan-2024.pdf

https://konsumentvagledare.se/wp-content/uploads/8.-Forslag-till-budget-2024.pdf

https://konsumentvagledare.se/wp-content/uploads/Valberedningens-forslag-2024.pdf

https://konsumentvagledare.se/wp-content/uploads/10.-Uppforandekod-for-konsumentvagledare-reviderad-240318.pdf

Konsumentvägledarnas Förening och politiken

Konsumentvägledarnas Förening har ett pågående arbete med att lyfta föreningens frågor till politiker i civilutskottet. Frågan vi lyfter är bland annat att alla konsumenter i landet ska ha tillgång till en lokal kommunal konsumentvägledning.

I september hade styrelsen möte med civilminister Erik Slottner, och i samband med det även möten med andra politiker från civilutskottet. Den 24 november 2023 genomfördes en interpellationsdebatt mellan Erik Slottner och Anna-Belle Strömberg kring frågan om konsumentvägledning i varje kommun.

Det är inspirerande när politiker vill lyssna på våra frågor och nämner föreningens namn i debatten.

Här kan ni lyssna på interpellationsdebatten som genomfördes den 24 november 2023.

Möte med konsumentminister Erik Slottner

Den 13 september träffade styrelsen civilminister Erik Slottner.

Under mötet påtalade vi vikten av att alla konsumenter i landet ska ha tillgång till en lokal kommunal konsumentvägledning. Vi förklarade hur en konsumentrådgivares arbete och vardag kan se ut och gav exempel på aktuella problem med hjälp av story-telling.

Vi informerade ministern om att konsumentvägledningen inte ser likadan ut i landet.

Styrelsen framförde att alla kommuner ska ha en vägledning och att konsumentvägledning inte bara är en ekonomisk vinst för alla, utan även för den enskilde konsumenten.

Hon hjälpte konsument att få tillbaka pengar

Konsumenten som kontaktade Marianne Stenström hade utsatts för ett obehörigt uttag på närmare 350 000 kronor. Banken ansåg att konsumenten skulle stå för hela beloppet. Precis när ARN-anmälan skulle skickas in föll HD-domen ned som en skänk från ovan. Banken tänkte om och återbetalade nästan hela summan.

I våras blev Marianne Stenström, som arbetar som konsumentvägledare för Karlskoga, Degerfors och Lekeberg, kontaktad av en förtvivlad konsument. Han hade fått ett sms som beskrev att hans bank behövde uppdatera sina avtals- och säkerhetsvillkor. Trots att han förvarar sin bankdosa i ett kassaskåp, aldrig gör bankärenden på telefonen och har en försiktig grundinställning så valde han att klicka på länken.

— Han tyckte att sms:et såg trovärdigt ut. Det är lite oklart exakt hur bedrägeriet gått till men en vecka senare fick han ett meddelande från Kivra om att en kreditupplysning hade tagits i samband med ett lån. När han kollade sina konton upptäckte han att en stor summa pengar var borta, säger Marianne Stenström.   

HD-domen kom lägligt

Sammanlagt hade fyra olika uttag på totalt 348 000 kronor gjorts över en natt. Pengarna hade satts in på ett konto i en annan bank. Mannen ringde genast sin bank och polisanmälde de obehöriga transaktionerna.

När Marianne Stenström kom i kontakt med mannen hade han precis fått avslag på sina båda reklamationer till banken. De träffades vid flera tillfällen för att gå igenom ärendet och formulera en bra anmälan till ARN.

— Precis innan vi skulle träffas för att skicka in anmälan så läste jag att det kommit in en ny HD-dom, så jag bokade om tiden för att kunna läsa in mig. Ett litet hopp tändes hos mig men jag vågade inte säga något till konsumenten och hans anhöriga, säger Marianne Stenström.

Banken hade tänkt om 

I anmälan till ARN tryckte konsumenten på att han inte använt någon bankdosa eller bank-id och han ifrågasatte även bankens eget säkerhetssystem. Men det skulle visa sig att det inte behövdes någon prövning i ARN.

När Marianne Stenström kom tillbaka från semestern ville mannen träffas, och i handen höll han en blomma som tack för hjälpen. Banken hade tänkt om i enlighet med domen i Högsta domstolen. Mannen fick hela beloppet återbetalt utöver 12 000 kronor.

— Han och hans fru var jätteglada och att de fick tillbaka så pass mycket pengar. Han har förstås mått dåligt under den här tiden. Förhoppningsvis kan fler konsumenter slippa bli så hårt dömda framöver som många blivit, säger Marianne Stenström.

”Tävlingsmänniska i grunden”

Hon har arbetat som konsumentvägledare i tretton år och brinner extra för den här typen av fall.

— Många i den äldre generationen är så vänliga, de vill inte ifrågasätta utan tror gott om alla. Bedragarna är också otroligt skickliga på att bygga förtroende. När någon agerar på ett oschysst sätt blir jag arg, jag är en tävlingsmänniska i grunden som inte ger mig så lätt, säger Marianne Stenström.

HD-domen ska gälla retroaktivt och Marianne Stenström har funderat på att ta kontakt med konsumenter som tidigare råkat ut för bedrägerier och som fått avslag från sina respektive banker. Hon hoppas också att det ska komma fler vägledande fall i ARN.

— Jag vill nog ha lite mer kött på benen innan jag hör av mig och frågar om de är villiga att försöka igen. Jag är samtidigt rädd för att invagga dem i falska förhoppningar.

(Artikeln ursprungligen publicerad på Portalen, Konsumentverkets webbplats för kommunala konsumentvägledare och budget och skuldrådgivare. )

 

”Man skulle lätt kunnat viga en heldag åt detta”

SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders förening) genomför under hösten utbildningar runt om landet för konsumentvägledare. En av dem som gått utbildningen är Ida Ljungwe, konsumentvägledare i Piteå kommun och kassör i föreningen. SFVF har skrivit en artikel om detta som ni kan läsa här.

 

Årets konsumentvägledare är utsedd

Annika Wilow sundh

Annika Wilow Sundh, konsumentrådgivare i Jönköpings kommun, är utsedd till årets konsumentvägledare. Priset delas ut för fjortonde året i rad av styrelsen för Konsumentvägledarnas föreningen, nominerad av medlemmarna i föreningen.

Vi vill nominera Annika Wilow Sundh som är konsumentrådgivare i Jönköpings kommun till årets konsumentvägledare. Annika är den mest dedikerade konsumentrådgivare vi vet. Hon startade sin karriär 1986 och har sedan dess arbetat för yrkets välgång både på hemmaplan och som vår yrkesförenings ordförande i många år. Hon arbetar med rådgivningen på ett framåt sätt och är väldigt intresserad av rådgivningens framtid. Det finns ett sätt att tänka utanför boxen, att hitta samarbetspartners, stödja sina kollegor och att nå fram till de vi är till för. Hon deltar i olika nämnder bl a ARN, PFN, sitter med i Sveriges konsumenters representantskapsråd. Det sistnämnda är för att det ligger Annika varmt om hjärtat att påverka och göra en insats för helheten. Hon har suttit med i både Konsumentverkets och Allmänna reklamationsnämndens insynsråd. På hemmaplan arbetar hon hårt för att nå de prioriterade grupperna som är äldre, digitalt utanför och människor med annan härkomst. 2019 var hon delaktig i att ta fram rapporten ”Datasamhället är ett jäsra bök” som handlade om digitalt inkluderande i samhället. Annika figurerar i media med jämna mellanrum, mestadels lokalt men också nationellt i exempelvis SR Plånboken. I media agerar hon för den enskilde konsumenten men också för hela vår yrkeskår. Listan på vad Annika åstadkommit kan göras mycket längre. Kortsagt är Annika konsumentrådgivaren 2,0 på 100%.”

 

Möte med konsumentminister Max Elger den 16 februari.

Styrelsen för konsumentvägledarnas förening har under senaste året/åren haft möjlighet att träffa bland annat Civilutskottet och flera av partierna som finns representerade där. Nu senast i februari i år fick vi möta de socialdemokratiska ledamöterna i Civilutskottet. Efter detta möte fick vi också en träff med vår nya konsumentminister Max Elger den 16 februari 2022.

Läs mer vad vi i föreningen tog upp på mötet via nedanstående länk.

Rapport från möte med Max Elger till Portalen

 

 

Konsumentvägledare i media!

 

Artikeln publiceras med tillstånd från Eskilstuna-kuriren.

Höstens första fysiska styrelsemöte

I oktober träffades styrelsen för ett möte i Eskilstuna.

Vid samma tillfälle som styrelsen träffades, hölls ett avstämningsmöte med Konsumentverket. I korthet togs följande upp:  Vad styrelsen (KVF) har gjort under det året och vad som är på gång framåt. Konsumentverket, informerade om vad som är på gång och arbetet inom tillsynsområdena marknadsrätt och produktsäkerhet samt om den Nya Konsumentköplagen m.m.

Övre rad från vänster: Ida Ljungwe, Johanna Pettersson, Marianne Stenström, Magnus Österberg Westerlund

Nedre från vänster: Christine Fransholm, Anna Sjöblom, Elin Lindeberg.

 

 

 

 

 

Nominering av ledamot till ARN

Konsumentvägledarnas förening har ansökt om att få nominera ledamöter till Allmänna reklamationsnämnden och blivit beviljade. Det innebär att det är föreningen som numera utser och nominerar kvl-representanter.

Det är nu dags att nominera ledamöter till ARN till kommande mandatperiod 20212024. Är du intresserad av att bli ledamot i ARN eller är du redan ledamot och vill fortsätta? Då är du varmt välkomna att kontakta oss:

Ida Ljungwe, kassör och medlemsansvarig, ida.ljungwe@pitea.se , 0911-697010

Christine Fransholm, ordförande, christine.fransholm@eskilstuna.se , 016-7107057

Konsumentvägledning – en film

Under hösten 2018 har Konsumentvägledarnas förening tillsammans med Konsumentverket tagit fram en animerad kortfilm för att presentera den kommunala konsumentvägledningen. Målet med filmen är att fler ska känna till vad konsumentvägledning är och vad den kan hjälpa till med. Filmen finns även textad på engelska.

 

Remisser

Föreningen har svarat på följande remisser:

Ju2023/02346 En rättvis ränteskillnadsersättning som minskar hindren mot längre räntebindningstider

Remiss SOU 2023:38 Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning

En justerad sanktionsavgift vid överträdelser av penningtvättslagen och ett skriftlighetskrav vid telefonförsäljning av speltjänster (Fi2023/02022)

Remiss av Europeiska kommissionens förslag till nytt direktiv om rätten att få en vara reparerad

Förslag till Europaparlamentets och rådets direktiv om ändring av direktiv 2011/83/EU med avseende på distansförsäljning av finansiella tjänster till konsumenter och om upphävande av direktiv 2002/65/EG

En uppföljning av skriftlighetskravet vid telefonförsäljning (SOU 2021:79)

Promemoria Särskild måttfullhet vid marknadsföring av spel till konsumenter

Delbetänkande Ett moderniserat konsumentskydd (SOU 2021:17)

Promemoria Avgift vid prövning av en tvist vid Allmänna reklamationsnämnden och en ny möjlighet till omprövning

Förslag till ändrade timplaner och förändringar i elevens val, skolans val, och språkval (2020/495)

SOU 2020:51 – Ny lag om konsumentskydd vid köp och vissa andra avtal

Förslag till Konsumentverkets föreskrifter om näringsidkares upplysningsskyldighet vid marknadsföring av högkostnadskrediter (2018/984)

SOU 2017:30 – En omreglerad spelmarknad

SOU 2016:84 – Ny resegarantilag

SOU 2016:68 – Stärkt konsumentskydd på marknaden för högkostnadskrediter

SOU 2015:100 Kroppsbehandlingar – Åtgärder för ett stärkt konsumentskydd

Promemoria 2015:45 – Stärkta sanktionsmöjligheter för Konsumentombudsmannen

SOU 2015:40 – Stärkt konsumentskydd på bolånemarknaden

Ändring av reglerna om aggressiv marknadsföring (Fi2015/2846/OFA/KO)

SOU 2015:61 – Ett stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning

SOU 2012:43 Konsumenten i centrum